Att ha diabetes o va gravid

Varit en bra dag. Varit i växjö på lasarettet. Känner mig alltid som en stjärnelev när jag går till diabetessjuksköterskan där. Mina värden har alltid varit kaotiska innan. Men nu ligger de perfekt. Och vi pratar kanske en halvtimme. Men vi kommer oftast fram till att jag har läget under kontroll :) Mitt Hba1c låg på 46% förra gången nu ligger den på 44%. Så jag har ingenting o oroa mig för än så länge. Graviditeten kan ju ta mkt stryk om man har svajjigt blodsocker o ibland kan man inte hjälpa att det är svajjigt heller. Det är hormornerna i kroppen som spökar för oss. Riskerna finns annars för gravida diabetiker att det kan ske små eller större missbildningar på hjärtat. Detta är dock inte vanligt o har bara en liten ökad procent för det. Vanliga gravida löper oxå en liten risk för missbildningar i hjärtat. Men vi diabetiker har lyxen o få extra ultraljud för det där de mäter o kollar extra noggrant på hjärtat.
En annan risk är att barnet kan bli för stort. Det beror på att man för höga blodsockervärden i en lång tid. Då blir bebisen stort o det påfrestar. Oftast får man då bli tidigare igångsatt eller få kejsarsnitt. Därför får vi extra ultraljud o ofta besök hos diabetessjuksköterskan o hos läkaren. Jag är i växjö var tredje vecka. O två gånger får jag ta ögonbottenfotografering då graviditeten kan påverka förändringar i ögonen oxå beroende på hur blodsockret ligger. Jag känner mig väldigt trygg med detta. Och jag älskar o gå på ultraljud ♡ Men det är klart att man blir orolig om blodsockret är för svajjigt en dag. Men hBa1c bevisar mig att jag inte alls behöver va orolig ännu :) Men allt såg fint ut. Blodtrycket var bra och jag hade inte gått upp så mkt i vikt som jag trodde. 6 kilo sen start. Hade förväntat mig mkt mer. Men kroppen har väl lagt om sig o lagt sig där det behövs som mest kanske :) 
Brukar oftast ragga med mig sällskap till växjö o idag fick jag med mig mamma. Blev en lunch ihop med syrran o sen shoppade jag loss på kläder på hm med mamma stående med armar i kors o skakar på huvet när jag plockar fram nåt svart ;) Så nu har jag lite goskläder o lurva i o mina älsklingskjolar som sitter skönt med leggings till. Har fyra såna kjolar i olika mönster nu. Tubkjolar. Älskar dem! O tror dem är perfekta nu när magen växer! :) Nu ska jag vila lite o ev äta om illamåendet tillåter det ;)
0 kommentarer